Om Yoga

Yoga nybegynner

Alle kan gjøre yoga. Det handler om å gjøre det som føles riktig for deg selv til enhver tid. Lytt til kroppen din så vil du gjennom tålmodighet og innsikt etterhvert gjøre fremskritt. Fokuser på din egen praksis og ikke sammenlikne deg med andre. Vi har alle forskjellig kropp og ulike forutsetninger for å gjøre de mange yoga stillingene. Kjenn på dagsformen, ta litt ekstra i når du føler for det, eller legg deg når som helst ned i "childs pose" hvis du er sliten. Vi er opptatt av at du skal få det utbytte av yoga som du selv ønsker.

Yoga helseeffekt

Yoga har mange ulike positive helseeffekter på kroppen, både fysisk og mentalt. Du bygger styrke, fleksibilitet, balanse og utholdenhet som gir overskudd i hverdagen. Gjennom å bruke pusten, senker vi stresshormonet og løser opp i spenninger og blir mer fokusert. Yoga gjør det mulig å være tilstede i øyeblikket og ikke bli fanget av fortid eller fremtid. Målet er å skape ro, fokus og konsentrasjon. Generelt viser forskning at yoga bedrer immunforsvaret, senker blodtrykket og kolestrolnivå. Regelmessig yoga kan motvirke angst, depresjon og søvnproblemer. Mange opplever en dyp indre glede.

Yoga retninger

Det finnes mange ulike yoga retninger og de fleste har sitt utspring  fra Hatha yoga. De ulike retningene varierer i hva de vektlegger mest. Noen fokuserer mest på nøyaktig kroppsstilling, mens andre fokuserer på synkroniseringen av pust og bevegelse.